Weblog

  • Hoe maak ik een noodspaak?

    Het vervangen van een spaak is lastig. Zit de breuk in het achterwiel, dan moeten de tandwielen afgenomen worden.
    Met een noodspaak gaat het vervangen heel eenvoudig. Er zijn 2 types: de zigzag en de haak.

    noodspaak zigzagDe zigzag

    Neem een spaak die 1 à 2 cm langer is dan de oorspronkelijke. Knip de kop eraf en buig er met een tangetje 2 haakse bochten in zodat er een Z ontstaat. U steekt hem zo in de naaf en prikt het schroefdraad in de nippel van de oude spaak. Even aandraaien en u bent klaar. Let er wel op dat u de spaak op de juiste manier tussen de andere spaken doorvlecht.

    noodspaak haakDe haak

    Als de spaak tussen de naaf en de tandwielen doorgestoken moet, is de zigzag niet bruikbaar. In plaats daarvan buigt u een haak, niet te krap zodat hij lekker insteekt.

    Noodspaken zijn net zo sterk als een gewone spaak. U kunt ze thuis maken voor u op reis gaat. Behalve een spakenspanner heeft u dan geen gereedschap nodig om een spaak te vervangen.

    PS

    Als u met ons op reis gaat, hoeft u geen noodspaken mee te nemen. Fritz heeft alle gereedschap bij zich om een gewone spaak in te zetten. Een paar reservespaken voor uw eigen fiets meenemen kan geen kwaad. U zet ze met plakband of een paar tie-wraps vast op uw fiets zodat ze niet tot last zijn in uw bagage.
  • Vietnamees visum vereenvoudigd

    14 mei 2018
    Vietnamese grenspost bij Lao Bao
    Vietnamese grenspost bij Lao Bao

    Wie naar Vietnam wil, moest tot nu toe een flink bedrag neertellen voor het visum. Daar komt nu verandering in.

    Vietnam verstrekt tegenwoordig e-visa waarmee je zowel over land als door de lucht het land in kunt.

    Het visum is 30 dagen geldig en kun je hier aanvragen: https://evisa.xuatnhapcanh.gov.vn/trang-chu-ttdt

    Een paar dagen na de aanvraag krijg je het visum toegemaild. Print het uit en neem het mee. Laat het visum bij de paspoortcontrole zien, en ze laten je gewoon binnen.

    Er zijn 46 nationaliteiten die een e-visum kunnen aanvragen. Nederland valt daaronder; Belgiƫ helaas niet. Belgen hebben een traditioneel visum nodig, dat via internet kan aangevraagd maar wat meer werk is.

  • Is Tibet-Nepal niet ontzettend zwaar?

    Ja, Tibet-Nepal is zwaar, maar: het is best te doen.

    Klimmen op grote hoogte is zwaar door de ijle lucht. Je hebt minder adem en minder kracht.

    Het is best te doen. De hellingen zijn lang maar niet steil. Met een lage versnelling kun je rustig omhoog zonder buiten adem te raken. Er is ruim de tijd om de etappes af te leggen, en de wegen zijn in prima conditie.

    Deze reis heb ik nu vijf keer gereden. Met mensen die graag fietsen, maar vaak geen supermensen. Voor velen was het een onvergetelijke ervaring.

    Toch is Tibet niet voor iedereen weggelegd. Heb je hart- of longproblemen, dan word je verzocht advies in te winnen bij je arts over deelname.

    Tibet: fietsen van Tingri naar Mingpo
  • Tibet: onze trouwe chauffeur

    Tibet: onze trouwe chauffeur

    Onze chauffeur in Tibet

    Dit is een van onze Tibetaanse chauffeurs. Hij waakt over het welzijn van de groep met hapjes en drankjes. En mocht het fietsen even teveel worden, dan kun je bij hem instappen.

  • Hoe neem ik mijn fiets mee met het vliegtuig

    Een fiets meenemen in het vliegtuig is niet moeilijk en gaat als volgt.

    De voorbereiding

    Voor u gaat inpakken moet de fiets onderhanden genomen. Dit heeft als doel:

    • de fiets kleiner te maken
    • uitstekende delen te vermijden
    • kwetsbare delen zoals derailleurs en remhendels te beschermen

    Veel mensen vragen zich af waarom de banden half leeg moeten. Het gerucht gaat, dat harde banden in het luchtruim exploderen door de ijle lucht. Welnu, dat is onzin.
    Wel is het eenvoudig om iets in een band mee te smokkelen. Als de band leeg is, kan de douane erin knijpen en constateren dat u geen diamanten, zwart geld of iets anders verstopt heeft. En zo kan Bromsnor tevreden zijn werk doen.

    In de rechtermarge ziet u hoe Fritz zijn fiets gereed maakt om in te pakken.

    Het inpakken

    Het inpakken van uw fiets kan op verschillende manieren. In de praktijk voldoet elke methode prima.

    Inpakken in een doos

    Dit is een populaire vorm van inpakken. Op Schiphol zijn dozen verkrijgbaar voor 20 euro. Uw fietsenzaak heeft ze ook en is meestal blij om ervan af te zijn.

    Een doos heeft deze voordelen:

    • Inpakken is eenvoudig
    • De fiets is goed beschermd

    Er zijn ook nadelen:

    • Een doos weegt 4 of 5 kilo. U kunt dus minder nuttige bagage meenemen.
    • Een doos is gevoelig voor regen. Hij mag ook niet op een nat wegdek gezet worden...
    • De kwetsbare inhoud is onzichtbaar. Sommigen vrezen dat er daardoor ruwer mee wordt omgegaan.

    Een doos kunt u niet op de fiets meenemen. Keert u via dezelfde luchthaven weer terug, dan kunt u de doos in bewaring geven. Vertrekt u van een andere luchthaven, dan zorgt begeleider Fritz dat er verpakkingsmateriaal aanwezig is.

    Inpakken met andere materialen

    Deze materialen zijn ook geschikt om uw fiets in te pakken:
    • Verwarmingsbuis-isolatie om delen van het frame. Zo voorkomt u krassen
    • Karton voor kwetsbare delen als de achterderailleur en de koplamp
    • Bubbeltjesplastic om de hele fiets heen

    De voordelen zijn:

    • Het weegt weinig
    • De kwetsbare inhoud is goed zichtbaar. Dit moet mensen weerhouden van gooi- en smijtwerk met de fiets
    • Het materiaal kan op de fiets meegenomen worden tijdens de vakantie

    De nadelen zijn:

    • Het inpakken is vrij bewerkelijk
    • Niet iedere maatschappij accepteert fietsen die op deze wijze zijn ingepakt. In de praktijk heb ik nog niemand meegemaakt wiens fiets voor een vlucht geweigerd is.

    Uw ervaring

    Hoe pakt u uw fiets in? Wat zijn de voordelen? Welke problemen heeft u gehad?

    Veel lezers kunnen hun voordeel doen met uw ervaringen. Stuur daarom een bericht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Alvast hartelijk dank.